28 ژانویه 2022- تیمی از محققان دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین، یک لایه ی نازک با شارژ الکتریکی برای بهبود سریع‌تر زخم تولید کرده‌اند. این گروه در مقاله خود که در مجلهScience Advances  منتشر شده است، در مورد این پچ، نحوه کار و عملکرد آن هنگام آزمایش بر روی موش ها اطلاعاتی را ارائه داده اند.

هزاران سال است که انسان ها به دنبال راه هایی برای بهبود سریع تر زخم ها بوده اند تا هم مدت زمانی که بیمار درد را تجربه می کند و هم احتمال عفونت را کاهش دهد. در این تلاش جدید، محققان یک لایه ی نازک با بار الکتریکی ابداع کردند که به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که استفاده از الکتریسیته روی زخم ها باعث التیام سریع تر زخم ها می شود. متأسفانه، این رویکرد به دلیل نیاز به استفاده از ماشین آلات حجیم و پیچیده دچار محدودیت بود. در این تلاش جدید، محققان یک پچ کوچک و انعطاف پذیر ساخته اند که بدون نیاز به چنین تجهیزاتی از قدرت التیام بخش الکتریسیته، بهره می برد.

این پانسمان دارای چهار لایه است: لایه های بالایی و پایینی از نوعی پلاستیک با بار الکتریکی ساخته شده اند که از طریق تماس با پوست شارژ خود را دریافت می کنند. یکی از لایه های میانی از ژل لاستیکی سیلیکونی ساخته شده است که به انطباق پانسمان با پوست کمک می کند. لایه میانی دیگر از مواد آلیاژی با حافظه ی شکل ساخته شده است که هدف آن کشیدن دو طرف زخم به سمت هم و بستن زخم است. این پچ چهار لایه، بطور کلی فقط 0.2 میلی متر ضخامت دارد.

محققان این پچ را روی دو نوع زخم روی موش‌های مورد آزمایش قرار دادند – زخم خطی مستقیم و زخم حلقوی شکل. آنها میزان بهبودی را با انواع دیگر پانسمان ها و زخم های بدون پانسمان مقایسه کرده و دریافتند که زخم های حلقوی درمان شده با این پچ، 96.8 درصد پس از 8 روز بهبود یافتند، در مقایسه با 76.4 تا 779.9 درصد برای سایر پانسمان ها. زخم هایی که درمان نشدند، تنها 45.9 درصد ترمیم شدند. آنها نتایج مشابهی را در ترمیم زخمهای خطی مستقیم یافتند، اگرچه همه آنها سریعتر از زخم های دایره ای بهبود یافتند- چنین زخم هایی برای ترمیم نیاز به رشد بسیار کمتری از پوست جدید دارند.

محققان این پچ را یک گزینه مناسب برای درمان زخم پیشنهاد کرده و قصد دارند ویژگی‌های آن را برای استفاده بر روی زخم‌هایی با شکل‌های متفاوت، ارتقا دهند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-01-electrically-thin-patch-wound.html